piątek, 22 lipca 2016

W co gram #47 - Pokemon Go - poradnik :-)

Cześć!

   W ostatnim czasie świat oszalał. Nie da się nie zauważyć tego, że co drugi przechodzień wpatrzony jest w ekran swojego smartfona i zachowuje się podobnie do zombie. Media społecznościowe wręcz zalane są memami i innymi obrazkami, na których główną rolę odgrywają pokemony. Zastanawiacie się o co chodzi? Część z Was pewnie nie ma pojęcia czym są pokemony i z czym to się je, będzie więc kilka słów ogólnie na temat, a dla wtajemniczonych mini poradnik.

źródło foto
Pokemony to bohaterowie gier konsolowych tworzonych od 1996 roku, zaadaptowanych potem do świata mangi, anime, filmów, zabawek itd. Ich nazwa pochodzi od "pocket monsters", czyli kieszonkowych potworków. Stworki czerpiące swe moce z różnych żywiołów walczą między sobą, a ludzie (tzw. trenerzy) łapią je w czerwono-białe kule zwane pokeballami. Dlaczego teraz, kiedy marka przechodzi niezłe odrodzenie, znalazło się tyle przeciwników japońskiej serii? Kieszonkowe potwory zyskały już nie tylko łatkę wymysłu szatana, ale i sami gracze mocno cierpią pod falą ogólnego poke-hejtu. Słyszałam już różne wymysły - że ktoś ładuje się na środek skrzyżowania, bo tam biega właśnie jakiś pokemon do złapania, że ktoś wchodzi komuś na posesję... Otóż bzdura!
Nie uwierzę w nic takiego, dlatego że gra ta opiera się na odczycie z GPS, który jak wiadomo wcale dokładny nie jest. Zatem pokemon rzekomo biegający między samochodami po skrzyżowaniu, może być złapany równie dobrze z chodnika. To samo tyczy się prywatnych posesji, no chyba że to nie wiem, Neverland Michaela Jacksona.

Nie ma zatem powodów aby hejtować ową grę. W zasadzie to jest to pewien rodzaj ratunku dla wszelkiej maści no-life'ów, spędzających życie przed monitorami chociażby dlatego, że wymaga chodzenia. Za samo przedreptanie określonej ilości kilometrów dostaje się tu medale, a i jajka wykluwają się po przejściu z góry narzuconego dystansu. Pokemony raczej nie wyskakują nam w domach, a pokestopy są rozmieszczone w charakterystycznych miejscach każdego zakątka świata w jakim się znajdujemy :-) Nawet KN zaczął wychodzić chętnie z domu, a nie wiecie jaki to wyczyn!
Teraz kiedy wychodzimy razem z odpaloną grą i zapasem powerbanków (bo aplikacja żre baterię jak Reksio boczek), wieczorem zauważamy w niektórych punktach w Szczecinie dosłownie ogromne grupy ludzi wpatrzonych w ekrany i łapiących kieszonkowe potworki.
Ok, kiedy już z grubsza wiecie o co tutaj chodzi, parę słów samej grze, jej mechanice i przy okazji kilka wskazówek dla zapalonych zbieraczy pokemonów.


Pokemon Go to (wydaje się) dość ubogie RPG wydane na Androida. Gra wykorzystuje GPS do lokalizacji gracza i umiejscowienia go na wirtualnej mapie (będącej odzwierciedleniem obszaru na którym gracz się aktualnie znajduje) oraz kamerę do rejestrowania rzeczywistego obrazu, na który nakładany jest model pokemona jaki chcemy złapać. Wygląda to w praktyce tak:


Obraz z kamery można wyłączyć w ustawieniach gry. Przestaje ona wtedy korzystać z żyroskopu i sam pokemon staje się łatwiejszy do złapania..
Na pokemony mamy 250 slotów. Spokojnie, wystarczy, nawet jeśli stworki nagminnie się powtarzają. Jest ich tutaj 151 rodzajów. Sloty zwalniamy przerabiając słabe zdublowane pokemony na cukierki (przypisane konkretnemu rodzajowi pokemona, czyli np. cukierki z Pidgey'a będą do wykorzystania tylko przez innego Pidgey'a lub jego wyższą formę.
Pokemony łapiemy rzucając w nie (najlepiej techniką swype) pokeballem znajdującym się na dole ekranu. W zależności od poziomu CP pokemona, złapać jest go łatwo lub mniej łatwo. Potrafią one robić uniki, odbijać pokeballe lub nawet z nich uciekać.
Plecak, który widzicie w prawym dolnym rogu to nasze inventory. Znajduje się w nim 350 slotów na: pokeballe, substancje leczące, wabiki, malinki, inkubatory i tym podobne przedmioty. Najlepiej będzie jak opiszę wszystkie po kolei:

Pokeballe- zbieramy w pokestopach, czyli przystankach na których "meldujemy się" poprzez obrócenie palcem medalika ze zdjęciem danej stacji. Może to być fontanna, tabliczka informacyjna, graffiti na ścianie, wiekowy dąb, dosłownie każdy znak charakterystyczny na drodze. Kiedy zdjęcie się obraza, z przystanku wypadają pokeballe, lekarstwa i inne itemy. Im więcej pokeballi w naszym inventory, tym więcej szans na złapanie pokemona (rzucamy tyle razy ile mamy dostępnych pokeballi, chyba że stworek szybciej nam ucieknie na dobre). W grze istnieją również ulepszone wersje pokeballa, dostępne dla graczy powyżej danego poziomu.

Potion - podstawowa substancja lecząca, która daje leczonemu pokemonowi +20HP, nie działa natomiast na pokemony, którym HP spadło do 0. Zdobywamy go podobnie jak pokeballe w pokestopach lub poprzez osiąganie następnego poziomu rozwoju swojej postaci, ale dopiero od 5 poziomu.

Super potion - ulepszona wersja poprzedniej substancji. Ta daje nam +50HP. Zbieramy tak samo jak poprzednią, od 10 poziomu.

Hyper potion - +200HP, od 15 poziomu.

Revive - tą miksturą leczymy pokemony, którym HP spadło do zera. Przywraca im to połowę punktów życia. Zbieramy tak samo jak powyższe.

Max revive - całkowicie ulecza pokemony.

Razz Berry - malinka, którą przekupujemy trudnego w złapaniu pokemona. Zwiększa ona szanse za schwytanie stwora. Od 8 poziomu, zbierana jak powyższe.

Egg - jajka, które mamy do dyspozycji od początku gry. Po umieszczeniu w inkubatorze i przejściu określonej ilości kilometrów, wykluwa się nam pokemon.

Incubator - jak sama nazwa wskazuje. Jeden dostępny od początku gry. Więcej można dokupić, lub otrzymać przy levelowaniu (ale te znikają po kilku użyciach).

Incense - to nic innego jak wabik na pokemony. Po użyciu mamy 30 minut zwiększonej intensywności pojawiania się stworków w naszej okolicy, niezależnie gdzie jesteśmy. Wygląda to tak:


Incense dostępny jest do kupienia, oraz przy podnoszeniu poziomu.

Lure module - to inny rodzaj wabika, używany w pokestopach. Podczas gdy incense działa tylko na gracza, który go na sobie użył, tak lure module działa na wszystkich graczy w okolicy pokestopa na którym został zamontowany. Do danego przystanku lgną pokemony i wszyscy obecni mogą na tym skorzystać. To dlatego czasami w danym miejscu widać aż tylu ludzi z telefonami :-) Lure module działa 30 minut, a zdobywamy go w sklepie i przez levelowanie postaci.

Lucky egg - podwaja punkty doświadczenia (obojętnie jak zdobyte) przez 30 minut.

Bag upgrade - +50 slotów w inventory. Do kupienia w sklepie.

Pokemon storage upgrade - +50 slotów na pokemony, do kupienia w sklepie.

Stardust - do ewoluowania i power-upowania pokemonów. Zdobywany jako bonus przy łapaniu pokemonów, oraz przy utrzymaniu siłowni przez 21h.

Ale czym są te siłownie? Gym to takie miejsce na mapie, gdzie możemy trenować swoje pokemony. Gracz może umieścić w gymie pokemona, żeby jej bronił, ale każdy z graczy może tam postawić tylko 1 pokemona (warto najsilniejszego). W naszym spisie pokemonów figuruje on wtedy jako oddelegowany.
Gym może być wolny - jest wtedy szary. Wtedy wystarczy kliknąć na niego na mapie znajdując się oczywiście w zasięgu, kliknąć w dolnym lewym rogu na tą dziwną ikonkę gymu z plusem, wybrać pokemona i już. Ponieważ gracze podzieleni są na 3 drużyny (wybieramy sami) : czerwonych, niebieskich i żółtych, w zależności od tego kto zajmie gym, taki przybierze on kolor. Gracze tej samej drużyny mogą dokładać tam swoje pokemony (jeśli są wolne miejsca, a tych jest tyle ile wynosi poziom danej siłowni), a gracze przeciwnych drużyn mogą próbować sił w walce (ikonka rękawicy).
Siłę gymu oznacza jego prestiż. W zależności od liczby określającej jej prestiż, można ją levelować:
lvl2 - 2000 prestiżu
lvl 3 - 4000 prestiżu
lvl 4 - 8000 prestiżu
lvl 5 - 12000 prestiżu
lvl6 - 16000 prestiżu
lvl7 - 20000 prestiżu
lvl8 - 30000 prestiżu
lvl9 - 40000 prestiżu
lvl10 - 50000 prestiżu

Level gymu spada, kiedy jest on atakowany, wzrasta kiedy kolejny trener dołoży tam swojego pokemona do obrony.
Walka w gymie odbywa się w czasie rzeczywistym. Jeśli chcemy zaatakować gym, klikamy ikonkę rękawicy, po czym wybieramy pokemony do drużyny. Zatwierdzamy przyciskiem "go" i walczymy, dotykając pokemona przeciwnika. Możemy robić uniki dotykając ekran po bokach swojego pokemona. Kiedy nasz zawodnik zostanie pokonany, na jego miejsce wskakuje następny z kolejki w drużynie. Możemy użyć silniejszego ataku, czekając aż naładuje się pasek pod HP naszego zawodnika (wymaga to przytrzymania palcem ekranu na pokemonie przeciwnika).
Nie jest to takie skomplikowane jak się wydaje. Rzecz dzieje się bardzo szybko i generalnie jak klikniecie sobie ja jakiś gym na mapie, widać że w centrum miasta w miejscach obleganych przez ludzi, ciągle ktoś się tłucze. Pokemony na szczycie gymu są wtedy otoczone wichrami, piorunami itd.
Pamiętajcie, że jeśli umieścicie swojego pokemona w gymie do obrony, nie możecie go stamtąd zabrać, póki ktoś inny go nie pokona (wtedy wróci sam i trzeba go uleczyć), jak i o tym, że z walki można się wycofać w trakcie (ikona człowieczka po prawej) lub wymienić pokemona na innego w drużynie (ikona strzałki po prawej).
Ciekawostką jest, że za każde 21h utrzymanych maksymalnie 10 gymów, trenerzy dostają po 10 poke monet od każdego gyma, które służą nam tu do mikrotransakcji i możemy je kupować również za prawdziwe pieniądze, ale jak popatrzę jak ciężko jest go utrzymać nawet przez kilka minut, to aż kusi jechać na jakiś koniec świata i szukać gyma na odludziu... Ja z resztą na razie nie mam co walczyć z innymi zawodnikami, bo mój avatar jest jeszcze słabo rozwinięty. Nie chodzę całymi dniami po mieście za pokemonami, stąd moje opóźnienie w rozwoju w świecie gry :-(



Trening polega na zmaganiu się z wirtualnym trenerem. Walka również jest w czasie rzeczywistym i możemy tu póki co trenować ile zechcemy. Tyle.
Aaaa, zapomniałam o czymś istotnym. Walka i trening nie podnoszą CP naszego pokemona. Można to zrobić jedynie przez power upy i ewoluowanie (kosztuje to stardust i poke-cukierki).

Pokestopy - należy im się więcej słów. To te niebieskie sześciany na mapie. Są to miejsca charakterystyczne, jak tablice informacyjne, pomniki, fontanny itp. W tych miejscach można się meldować i zbierać itemy (pokeballe, potiony, jajka itd). Każdy pokestop trzyma nasz meldunek przez kilka minut (na mapie widoczny jest wtedy w kolorze fioletowym). Po ich upływie można znów zameldować się w tym samym miejscu i zebrać fanty oraz XP. XP to oczywiście punkty doświadczenia naszego avatara (trenera). Za pokestop mamy +50XP, za powtarzającego się pokemona +100, za nowego +500.
Ciekawostka: normalnie pokestop daje nam 3 itemy i +50XP. Czasami przedmiotów wypada więcej, ale jeśli nam się poszczęści i będzie ich 6 albo więcej, dostaniemy +100XP.
Po znalezieniu się w zasięgu pokestopa i kliknięciu na niego, pokaże nam się zdjęcie tego miejsca w medalionie. Aby zebrać fanty, trzeba nim po prostu zakręcić.


Te różowe płatki kwiatów przy pokestopie oznaczają, że ktoś zainstalował w nim wtyczkę lure module. Działa ona jak wabik na pokemony i zaczynają one intensywnie pojawiać się w obrębie tego przystanku. Korzystać może z tego każdy gracz, warto więc poczekać póki wabik działa i nałapać pokemonów do swojego zbioru. Wtyczka jest widoczna pod opisem pokestopa. Kiedy miejsce to jest po prostu białe, sami możemy zainstalować tam lure module i przez 30 minut cieszyć się wysypem pokemonów w tym miejscu.
Kolejną ciekawostką jest to, że sami możemy tworzyć pokestopy! Wystarczy zgłosić miejsce na tej stronie i po zatwierdzeniu mamy kolejny pokestop, albo i gym. Obecne pokestopy bazują na poprzedniej grze twórców - Ingress. Tak więc chcecie więcej pokestopów? Działać! :-) Ja muszę zadziałać w Dąbiu, bo okolica mojego ogródka działkowego wygląda jak koniec świata. Ani jednego przystanku! :-(

Poziom - levelowanie swojego avatara jest jedną z podstaw rozgrywki Pokemon go. Im większy jest level naszego trenera, tym silniejsze pokemony (o większym CP) znajduje on na swojej drodze. Na wyższych poziomach mamy również dostęp do lepszych pokeballi, oraz możemy bardziej power-upować swoje pokemony. Generalnie poziom musi wzrastać i koniec :-) Za każdy nasz level up dostajemy nagrody, a są to:

lvl2 (2000XP) 15 pokeballi
lvl3 (3000XP) 15 pokeballi
lvl4 (4000XP) 15 pokeballi
lvl5 (5000XP) 1 incense, 10 potions, 10 revives
lvl6 (6000XP) 15 pokeballi, 10 potions, 10 revives, 1 tymczasowy inkubator
lvl7 (7000XP) 15 pokeballi, 1 incense, 10 potions, 10 revives
lvl8 (8000XP) 15 pokeballi, 10 potions, 5 revives, 10 razz berries, 1 lure module
lvl9 (9000XP) 15 pokaballi, 10 potions, 3 razz bierries, 5 revives, 1 lucky egg
lvl10 (10000XP) 15 pokeballi, 10 super potions, 10 razz berries, 10 revives, 1 lucky egg, 1 incense, 1 lure module, 1 tymczasowy inkubator
lvl11 (10000XP) 15 pokeballi, 10 super potions, 3 revives, 3 razz berries
lvl12 (10000XP) 20 greatballi, 3 revives, 10 superpotions, 3 razz berries
lvl13 (10000XP) 15 greatballi, 10 super potions, 3 revives, 3 razz berries
lvl14 (15000XP) 15 greatballi, 3 revives, 10 super potions, 3 razz berries
lvl15 (20000XP) 15 greatballi, 20 hyper potions, 10 razz berries, 10 revives, 1 incense, 1 tymczasowy inkubator, 1 lure module, 1 lucky egg
lvl15 (20000XP) 10 greatballi, 10 hyper potions, 5 revives, 5 razz berries
lvl16 (20000XP) 10 greatballi, 10 hyper potions, 5 revives, 5 razz berries
lvl17 (20000XP) 10 greatballi, 10 hyper potions, 5 revives, 5 razz berries
lvl18 (20000XP) 10 greatballi, 10 hyper potions, 5 revives, 5 razz berries
lvl19 (25000XP) 15 greatballi, 10 hyper potions, 5 revives, 5 razz berries
lvl20 (25000XP) 20 ultraballi, 20 hyper potions, 20 revives, 2 incense, 20 razz berries, 2 lure module, 2 tymczasowe inkubatory, 2 lucky egg
lvl21 (50000XP) 10 ultraballi, 10 hyper potions, 10 revive, 10 razz berries
lvl22 (75000XP) 10 ultraballi, 10 hyper potions, 10 revive, 10 razz berries
lvl23 (100000XP) 10 ultraballi, 10 hyper potions, 10 revive, 10 razz berries
lvl24 (125000XP) 15 ultraballi, 15 hyper potions, 10 revive, 10 razz berries
lvl25 (150000XP) 25 ultraballi, 20 max potion, 15 revive, 15 razz berries, 1 incense, 1 lucky egg, 10 hyper potion, 10 revive, 10 razz berries, 1 lure module
lvl26 (190000XP)
lvl27 (200000XP)
lvl28 (250000XP)
lvl29 (300000XP)
lvl30 (350000XP) 30 ultraballi, 20 max potion, 20 max revive, 20 razz berries, 3 incense, 3 lucky egg, 3 tymczasowe inkubatory, 3 lure module
lvl31 (500000XP) 30 ultraballi, 20 max potion, 20 max revive, 20 razz berries, 3 incense, 3 lucky egg, 3 tymczasowe inkubatory, 3 lure module

Ufff!

Medale - w grze są nazwijmy to achievementy pod postacią medali. Zdobyć można po 3 medale (złoty, srebrny i brązowy) w 11 generalnych dyscyplinach (np. za przejście określonej liczby km, albo za zameldowanie się w określonej liczbie pokestopów), oraz po 3 medale w 17 dyscyplinach pokemon (np. za złapanie określonej liczby wodnych pokemonów, czy ognistych pokemonów). Tyle na temat medali wystarczy.

Jak zdobyć Pikachu
To pytanie nurtuje wszystkich. Otóż na samym początku gry mamy do wyboru 3 pokemony (ja wybrałam mojego ukochanego jeszcze z czasów anime Squirtle)


Ciekawostka: tak naprawdę nie ma znaczenia jakiego pokemona wybierzecie, ale jeśli chcecie, żeby był to żółty miotacz piorunów, mam dla Was złą wiadomość. Raz wybrany pokemon to decyzja nieodwołalna, a żeby skasować konto w grze i założyć nowe trzeba składać wniosek do twórców i czekać na jego rozpatrzenie. Przy obecnym szale na Pikachu wszystkich przebudzonych, wniosek taki rozpatrywany jest po kilku tygodniach... Nie warto!
Aczkolwiek jeśli chcecie - oto wskazówki jak złapać żółtego pokemona. Po prostu nie wybierajcie żadnego z dostępnych 3 startowych pokemonów - macie taką możliwość. Musicie od nich odejść na taką odległość, żeby zniknęły Wam z zasięgu wzroku 4 razy (tyle razy będą się re-spawnować). Za 5 razem pojawi się Pikachu :-) Nie ma za co :-*

Jak ewoluować pokemona Eevee
Kolejna sztuczka twórców. Bez zbędnego rozpisywania się, Eevee można ewoluować na 3 różne wersje: Vaporeon, Jolteon, Flareon. Żeby to zrobić, wystarczy zmienić mu imię na:
Rainer - żeby dostać Vaporeona
Pyro - żeby dostać Flareona
Sparky - żeby dostać Jolteona.

Imię zmieniamy następująco - klikamy pokeball, wybieramy pokemona, wybieramy imię Eevee, wybieramy jedno z imion w zależności jakiego pokemona chcemy otrzymać w wyniku ewolucji.

Ewolucja - każdego pokemona możemy ewoluować na następny poziom przy pomocy poke - cukierków. Pamiętajmy, aby w przypadku powtarzających się pokemonów, wybierać tylko te o wyższym CP.

Jak skutecznie rzucać pokeballem
Kiedy na drodze pojawia się pokemon, widzimy na nim pomniejszający się okrąg (od zielonego, poprzez żółty i pomarańczowy, po czerwony, w zależności od tego jak trudno będzie go złapać). Najlepiej poczekać, aż okrąg będzie jak najmniejszy, wtedy mamy największe szanse trafić go pokeballem.
Jeśli rzut nam wyjdzie, dostajemy dodatkowe punkty doświadczenia: nice +10XP, great +50XP, excellent +100XP.
Dodatkowe punkty są za podkręconą piłkę (...), należy przytrzymać palcem pokeballa i zakręcić żeby takową puścić.
Jeśli pokemon jest trudny do schwytania, można użyć razz berry aby go jakby...ujarzmić :-)
Ciekawostka: trudniejsze do schwytania pokemony stosują na nas atak. W takim wypadku nie rzucajcie pokeballi podczas animacji ataku, bo tylko je tracicie. Należy odczekać aż pokemon skończy atakować i wtedy wykonać rzut.

Sztuczka na zdobycie ogromnej liczby punktów doświadczenia polega na tym, aby evoluować jak największą ilość pokemonów podczas działania lucky egg. Szczęśliwe jajko zwiększa przecież zdobyte przez nas punkty XP dwukrotnie, tak więc zamiast 500XP za każdego pokemona, dostaniecie aż 1000XP!

Na razie gra jest jeszcze strasznie dziurawa. Serwery ciągle padają, co skutkuje niemożliwością zalogowania się do gry, lub zawieszaniem się jej np na animacji zamykającego się pokeballa. Niektórych graczy doprowadza to do szału, zwłaszcza jeśli nieświadomi problemów z serwerami używają w danym momencie cennych wabików. Dlatego ostatni tip na dziś:  aby sprawdzić, czy w danej chwili z serwerami gry jest wszystko ok, należy udać się tutaj, lub tutaj. Na tych stronach łatwo sprawdzicie, czy serwery akurat padają i tym samym czy wasze wabiki zostaną zmarnowane :-)

   No to by było chyba wszystko. I tak pisałam tego posta dużo dłużej, niż się spodziewałam (jest już 21:21). Tak więc życzę Wam udanego weekendu, do zobaczenia w poniedziałek i złapcie je wszystkie! :-)
croak :-*

Brak komentarzy :

Prześlij komentarz